طول عمر شپش سر چقدر است و چگونه درمان میشود؟

در این وبلاگ کلی مطلب سودمند در مورد سلامت خانومها در دوره های مختلف با شما به اشتراک میگذارم

طول عمر شپش سر چقدر است و چگونه درمان میشود؟

۱۳۷ بازديد

شپش ها حشرات انگلی هستند که از خون شما تغذیه می کنند. این حشره ریز می تواند به راحتی از فرد مبتلا به فرد سالم با استفاده از وسایل مشترک و یا ارتباط نزدیک مانند دست دادن و ... انتقال پیدا کند. به همین دلیل در میان دانش آموزان بیشتر دیده می شود و اگر فرد تا قبل از بهبودی با دیگران ارتباط نزدیکی داشته باشد آن ها را نیز دچار شپش خواهد کرد. در این مقاله می خواهیم به طور کامل شپش و نکات مهم درمورد آن را برای شما اومایی های عزیز توضیح دهیم. با ما همراه باشید. 

در این مقاله می خوانیم:

عکس شپش سر
انواع شپش
علائم شپش سر
علت شپش چیست؟
شپش سر را چگونه از بین ببریم؟
طول عمر شپش سر چقدر است؟
تشخیص شپش چگونه است؟
درمان دارویی شپش


عکس شپش سر

 

عکس شپش سر

انواع شپش

سه نوع شپش وجود دارد:

1-  شپش سر

این نوع شپش در قسمت های مختلف پوست سر مانند ناحیه گردن و گوش شما دیده می شوند.

2-  شپش های بدن

این شپش ها در لباس و ملافه زندگی می کنند و برای تغذیه به سمت پوست شما حرکت می کنند. شپش های بدن اغلب افرادی مانند افراد بی خانمان که قادر به شستشو یا شستن لباس ها به طور منظم نیستند را مبتلا می کند. 

3-  شپش ناحیه تناسلی

به طور معمول این شپش ها بر روی پوست و موی ناحیه تناسلی شما و اغلب در موهای درشت بدن مانند موی سینه، ابروها یا مژه ها دیده می شوند. افرادی که دچار مشکلات بهداشت شخصی هستند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. 

علائم شپش سر

نشانه ها و علائم شپش ها عبارتند از:

  •  خارش شدید
  •  خارش ناشی از رویش مو.
  •  مشاهده شپش بر روی پوست، بدن، لباس، یا ناحیه تناسلی و دیگر موهای بدن. 
  •  مشاهده تخم شپش بر روی ساقه مو. ممکن است تخم شپش با شوره سر اشتباه گرفته شود، اما تفاوتشان این است که بر خلاف شوره سر، آنها نمی توانند به راحتی از مو خارج شوند.
  •  دانه های کوچک قرمز روی پوست سر، گردن و شانه.

علت شپش سر چیست؟

شپش ها روی زمین ریخته نمی شوند و از طریق روش های زیر پخش خواهند شد:

1-  تماس سر به سر و یا بدن به بدن

انتقال شپش می تواند از کودکان به اعضای خانواده در حین بازی یا بغل کردنشان اتفاق بیفتد.

2-  انتقال شپش از طریق وسایل ذخیره شده

نگه داری لباس های آلوده در کمد، قفسه ها یا روی چوب لباسی در مدرسه، یا نگهداری وسایل شخصی آلوده مانند بالش، پتو، شانه و اسباب بازی در خانه می تواند به گسترش شپش کمک کند.

3- اقلام اشتراک گذاشته شده در میان دوستان یا اعضای خانواده

این اقلام می تواند شامل لباس، هدفون، برس، کمربند، گلسر، حوله، پتو، بالش و اسباب بازی ها و... باشند.

4-   تماس با مبلمان آلوده

دراز کشیدن بر روی تخت یا نشستن روی مبلمانی که توسط فرد آلوده به شپش استفاده شده است موجب گسترش و انتقال شپش می شود. شپش می تواند یک تا دو روز در خارج از بدن و روی سطوح زنده بماند.

5-  تماس جنسی

شپش تناسلی معمولا از طریق تماس جنسی نیز گسترش می یابد که این مورد بیشتر به بزرگسالان مربوط می شود. اما شپش های تناسلی در کودکان نشانه ای از قرار گرفتن در معرض سوء استفاده جنسی می باشد.


شپش سر را چگونه از بین ببریم؟

جلوگیری از گسترش شپش سر در میان کودکانی که به مهد یا مدرسه می روند دشوار است. ارتباط بسیار نزدیکی میان کودکان و وسایل متعلق به آنها وجود دارد که می تواند به راحتی باعث انتقال شپش شود. این مسئله هیچ ارتباطی با عادت های بهداشتی شما و یا فرزندان شما ندارد و اگر کودک شما دچار شپش شود به معنی ایفای نقش نامناسب والدین نیست. 

مطالعات نشان داده است مواد تشکیل دهنده برخی از محصولات بدون نسخه برای درمان شپش شامل روغن های گیاهی مانند نارگیل، زیتون، رزماری و درخت چای است که می توانند موثر باشند. با این حال، این محصولات در دسته محصولات "طبیعی" طبقه بندی می شوند، بنابراین توسط اداره غذا و داروی (FDA) تنظیم نمی شوند و ایمنی و اثربخشی آنها با استانداردهای FDA تست نشده است. روش های مناسب دیگری که می توانید برای درمان شپش از آن ها استفاده کنید عبارتند از:

  •  از کودک خود بخواهید از تماس سر به سر با همکلاسی ها در طول بازی و سایر فعالیت ها جلوگیری کند.
  •  به فرزندتان آموزش بدهید وسایل شخصی خود را به اشتراک نگذارد. این وسایل شخصی خطرناک شامل کلاه، روسری، کت، شانه، برس، لوازم جانبی مو و هدفون می باشند.
  •  به فرزند خود آموزش بدهید از قرار دادن وسایل شخصی خود در جاهایی که در آن کلاه و لباس های دیگر دانش آموزان آویزان شده یا نگهداری می شود اجتناب کند.

با این حال، انتظار نمی رود شما و فرزندتان بتوانید تمام احتمالات ممکن برای گسترش شپش را از بین ببرید. فرزند شما ممکن است تخم شپش روی موهای خود داشته باشد، اما لزوما این تخم شپش باعث ایجاد شپش نمی شود. زیرا بعضی از تخم ها خالی از شپش هستند. تخم های کوچک نیز به راحتی قابل درمان هستند. 

 

شپش سر را چگونه از بین ببریم

طول عمر شپش سر

سیر زندگی‌ شپش‌ شامل‌ سه‌ مرحله‌است‌:

تخم‌: که‌ به‌ آن‌ رشک‌ هم می گویند و ممکن‌ است‌ متعدد و منفرد باشد وتوسط یک نوع ماده‌ چسبنده‌ به‌ موها و لباسها بچسبد. رشک‌ کوچک‌، سفید و تخم‌مرغی‌ شکل‌ است‌ که‌ یک‌ انتهای آن مسطح‌ و گود و انتهای‌ دیگر آن نقطه‌ای‌می‌باشد. هر شپش‌ ماده‌ در مدت‌ 4 تا 9 روزسیصد تخم‌ می‌ریزد و تخم ها در شرایط دمای‌ مناسب‌ 22 درجه‌ سانتی‌گراد و بالاتر در مدت‌ دو تا سه‌ روز باز می‌شوند. بنابراین افرادی که در مناطق گرم هستند و دچار شپش می شوند سخت تر درمان خواهند شد. 

لارو یا نمف‌: پس‌ از بازشدن‌ تخمها لاروها که‌ شبیه‌ شپش‌ هستند آزاد شده و با سه‌ بار پوست‌ اندازی ‌به‌ شپش‌ بالغ‌ تبدیل‌ می‌شوند. برای تبدیل تخم به شپش بالغ حدود 10 الی 15 روز زمان لازم است. 

شپش‌ بالغ‌: پس‌ از بلوغ شپش به‌ انگل‌ بالغ‌ تبدیل ‌می‌شود. مدت‌ زمان‌ لازم‌ برای‌ تبدیل ‌تخمها به‌ شپش‌ بالغ‌ 2 تا 3 هفته ‌می‌باشد. طول‌ عمر شپش‌ها 30 تا 50روز است. شپش های بالغ و انگلی می توانند عامل یک بیماری عفونی به نام پدیکولوزیس باشند.


تشخیص شپش چگونه است؟

در طی یک معاینه، پزشک ممکن است با استفاده از یک لنز بزرگنمایی و یک نور ویژه که باعث می شود رنگ شپش ها آبی کم رنگ شود آن ها را بررسی کند.

تشخیص شپش سر

تشخیص شپش سر می تواند پس از یک عفونت زنده جوان یا بالغ در مو یا روی پوست، یا پس از ایجاد یک یا چند تخم در ساقه مو که در فاصله 6.4 میلیمتر از پوست سر قرار دارد دیده شود. اگر پزشک هیچ گونه شپش زنده ای مشاهده نکرد یا تخم هایی مشاهده کرد که بیش از 4/1 اینچ ( حدود 10 سانتیمتر) از پوست سر فاصله داشتند، احتمالا آلودگی دیگر فعال نیست. اما برای جلوگیری از عود مجدد تخم ها باید برداشته شوند.

تشخیص شپش بدن و ناحیه تناسلی

مراحل معاینه فیزیکی شپش سر برای بدن و ناحیه تناسلی نیز تکرار می شود. 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا می توانید با مراقبت از خود که شامل استفاده از شامپوی بدون نسخه است از شر شپش ها خلاص شوید. با این حال، در صورت وجود موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  •  شامپو بدون نسخه شپش ها را از بین نبرد که در این صورت پزشک شامپوی قوی تری تجویز خواهد کرد. 
  • اگر حامله هستید باید در صورت مشاهده علائم شپش حتما به پزشک مراجعه کنید و حتی قبل از مشورت با پزشک از شامپوهای بدون نسخه هم استفاده نکنید.
  • اگر   کهیر عفونی یا سایش پوستی دارید نیز باید برای درمان شپش به پزشک مراجعه کنید. 

درمان دارویی شپش

از داروهایی استفاده کنید که به صورت مستقیم شپش ها را از بین می برند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اعمال بیش از حد دارو می تواند باعث قرمزی و تحریک پوست شود.

درمان شپش سر

درمان شپش سر می تواند شامل موارد زیر باشد:

1-  محصولات بدون نسخه

شامپو حاوی پیرترین و یا پرمترین (Nix) معمولا اولین روش مورد استفاده برای مقابله با آلودگی های شپش است. البته در برخی از مناطق، شپش نسبت به مواد موجود در این شامپوهای بدون نسخه مقاوم می شود. اگر استفاده از این شامپوها تاثیری بر درمان نداشت باید نزد پزشک بروید تا نوع قوی تر آن را برای شما تجویز کند. 

2-  داروهای تجویزی خوراکی

ایورمکتین خوراکی برای درمان شپش به مدت هشت روز تجویز می شود که بسیار هم موثر است. این دارو معمولا برای درمان عفونت هایی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند استفاده می شود. کودکان باید حداقل 15 کیلوگرم وزن داشته باشند تا بتوانند از این داروی خوراکی استفاده کنند. عوارض جانبی این دارو ممکن است شامل تهوع و استفراغ باشد.

3-  داروهای موضعی

ملاتین (Ovide)

داروی تجویزی است که باید بصورت موضعی روی موهایتان بمالید و بعد از هر بار استفاده مو و پوست سر را ماساژ دهید. دقت داشته باشید که ملاتین قابل اشتعال است. بنابراین بعد از مصرف آن از استفاده از منابع گرما مانند اتوی مو، سشوار و سیگار جلوگیری کنید. همچنین اگر باردار هستید یا شیردهی انجام می دهید قبل از مصرف ملاتین با پزشک خود صحبت کنید. این دارو برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمیشود و مهنوز شخص نیست که آیا در سنین 2 تا 6 سالگی ایمن است یا خیر؟

لوسیون بنزیل الکل (Ulesfia)

این لوسیون موضعی دارویی است که بعد از استفاده بر روی پوست و مو باید به مدت 10 دقیقه بماند و پس از آن موها شسته شود. استفاده از این لوسیون بصورت هفته ای یک مرتبه است. عوارض جانبی احتمالی آن شامل التهاب پوست، سر و چشم و همچنین بی حسی در محل مصرف است. این دارو برای کودکان زیر 6 ماه توصیه نمی شود.

لوسیون (Ivermectin Sklice) موضعی

این لوسیون را باید مستقیما بر روی موی خشک و پوست سر اعمال کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با آب بشویید. این درمان را بدون صحبت کردن با پزشک خود تکرار نکنید. عوارض جانبی احتمالی این دارو شامل تحریک چشم یا قرمزی، شوره سر، خشکی پوست و احساس سوزش در محل استفاده می باشد. این دارو برای کودکان زیر 6 ماه توصیه نمی شود.

سوسپانسیون موضعی اسپینوزاد (Natroba)

این دارو تجویزی است و باید آن را بر روی موی خشک و پوست سر اعمال کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با آب بشویید. اگر شپش هنوز موجود است درمان را پس از هفت روز تکرار کنید. عوارض جانبی احتمالی آن شامل قرمزی یا سوزش چشم و پوست است. این دارو برای کودکان زیر 4 سال توصیه نمی شود.

شامپوی لیندان

در نهایت، لیندان یک شامپوی تجویزی است که گاهی اوقات در صورت عمل نکردن روش های دیگر توسط پزشک توصیه می شود. با این حال، با توجه به عوارض جانبی جدی عصبی، لیندان به عنوان درمان اولیه برای شپش سر توصیه نمی شود.

 

درمان شپش سر

درمان شپش بدن

اگر شپش بدن دارید، به درمان نیاز ندارید. با این حال، باید همان اقدامات مراقبت از خود را مانند مراقبت از لباس و موارد دیگر و اقدامات مراقبت از شپش سر، را انجام دهید. اگر اقدامات مراقبت از خود باعث خلاص شدن از شپش نشوند، پزشک ممکن است توصیه کند که یکی از درمان های با نسخه یا بدون نسخه شپش سر را امتحان کنید.

درمان شپش تناسلی

با استفاده از بسیاری از درمان های غیر تجویزی و تجویزی که برای شپش سر استفاده می شود، می توان از شر شپش تناسلی نیز نجات یافت. اما برای اینکه خیالتان راحت شود بهتر است ابتدا نزد پزشک رفته و طبق تجویز و توصیه های او عمل کنید.

سخن آخر

همان طور که گفتیم شپش یک بیماری مسری است و در طول درمان مراقبت از خود و جلوگیری از آلوده شدن اطرافیانمان بسیار اهمیت دارد. با مراقبت و درمان های مناسب در خانه می توانید به راحتی شپش ها را از بین ببرید. این درمان ها شامل اطمینان از حذف تخم ها و پاکسازی لباس ها، ملافه ها، وسایل شخصی و مبلمان از شپش است. در اکثر موارد، کشتن شپش هایی که بر روی مو و پوست سر است دشوار نیست. فقط باید به خوبی نظافت را رعایت کرده و مدتی حواستان به لوازم شخصی و ارتباطتان با دیگران باشد. 

[collapse id=67]

منبع: سلامت بانوان اوما

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.