دارو برای درمان تخمدان پلی کیستیک

در این وبلاگ کلی مطلب سودمند در مورد سلامت خانومها در دوره های مختلف با شما به اشتراک میگذارم

دارو برای درمان تخمدان پلی کیستیک

۱۹۵ بازديد

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری پیچیده است که تقریباً 5٪ تا 10٪ از زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار می دهد. زنان مبتلا به PCOS ممکن است علائم مختلفی نظیر تغییرات خلقی، شرایط پوستی (آکنه ، موهای زائد صورت) یا دوره های نامنظم قاعدگی را تجربه کنند. همچنین ممکن است با برخی مشکلات باروری مانند تاخیر در بارداری مواجه شوند. 

با اینکه هنوز داروی مشخصی برای درمان قطعی این بیماری وجود ندارد اما با پیروی از یک شیوه سالم زندگی و مدیریت علائم آن با استفاده از داروهای کمکی می توانید اثرات این بیماری را به حداقل برسانید.
ما قصد داریم در این مطلب شما را با این داروهای کمکی و نحوه عملکردشان آشنا کنیم.

داروهای تجویزی در سندرم تخمدان پلی کیستیک

1- قرص مدروکسی پروژسترون

یکی از دلایل ایجاد PCOS وجود ناهنجاری های هورمونی است که می تواند باعث دوره های پریودی با فواصل زیاد (الیگومنوره) و یا توقف پریودی که آمنوره نام دارد، شود. اگر این بی نظمی کنترل نشود و یا بیشتر شود قدرت باروری زن را تضعیف می کند. بنابراین پزشک داروهایی مانند قرص مدروکسی پروژسترون را برایتان تجویز می کند تا با تنظیم سطح هورمون ها سیکل قاعدگی شما منظم شود. نظم بیشتر در دوره قاعدگی شما خطرات و علائم PCOS را کاهش می دهد.

2- قرص دوفاستون

قرص های دیگری که برای تنظیم چرخه قاعدگی رایج هستند قرص های ضد بارداری و دوفاستون می باشند که با افزایش سطح پروژسترون در بدن، پریودی شما را منظم می کنند. این کار باعث می شود بعد از آزاد شدن تخمک و عدم موفقیت برای باردار شدن در آن سیکل، به طور طبیعی دیواره رحم ریخته و از ضخیم شدن بافت داخلی رحم به دلیل پریود نشدن در ماه های گذشته جلوگیری می کند تا در صورت اقدام برای بار داری مشکلی برای چسبیدن تخمک به لایه داخلی رحم و لانه گزینی ایجاد نشود. 

3- قرص متفورمین

گلوکوفاژ (متفورمین) دارویی است که معمولا برای افراد دیابتی تجویز می شود. اما از آن جایی که سطح انسولین که به طور غیر مستقیم بر چرخه قاعدگی تاثیرگذار است را تغییر می دهد در زنان مبتلا به PCOS بی نظمی قاعدگی را کاهش خواهد داد. به همین دلیل گاهی تجویز می شود.

اختلال عملکرد هورمونی مربوط به PCOS می تواند منجر به تخمک گذاری نامنظم و عدم موفقیت در بارداری شود. به همین دلیل از داروهای مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می شود که وظیفه این داروها افزایش کیفیت تخمک گذاری (تخمک) و در نتیجه بارداری سریع تر می باشد.

4- قرص کلومیفن و لتروزول

معمولا اولین داروهایی که برای درمان PCOS برای بارداری تجویز می شود شامل کلومید (کلومیفن سیترات) و فمارا (لتروزول) می باشند. با این که Clomid معمولاً برای تقویت تخمک گذاری استفاده می شود ، ممکن است Femara در زنان مبتلا به PCOS بهتر عمل کند زیرا نه سطح استروژن را بالا می برد و نه خطر تولد چندگانه را به اندازه Clomid  افزایش می دهد.

در صورت ابتلا به PCOS از روشهای مختلف درمانی هورمونی نیز می توان برای تحریک تخمک گذاری و بارداری سریع تر استفاده کرد ، از جمله:

  • هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) ، که باعث تحریک رشد تخمک می شود.
  • هورمون لوتئین کننده (LH) ، که باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان می شود.
  • گنادوتروپین کوریونی انسان (HCG) ، که بلوغ تخمک را تضمین می کند.
  • استروژن ، که رحم را برای دریافت تخمک آماده می کند.
  • پروورا (پروژسترون) ، که شرایط لانه گزینی در رحم را فراهم می کند.

5- آمپول های آزاد کننده تخمک 

منوتروپین ها که FSH و LH را از طریق تزریق وارد بدن می کند. ( Bravelle urofollitropin)  که FSH را با تزریق وارد بدن شما خواهد کرد.

6- پودر اینوفولیک

همچنین مکمل غیر هومونی اینوزیتول مانند اینوفولیک نیز باعث افزایش کیفیت تخمک ها و بالارفتن احتمال بارداری سریع تر در خانم های مبتلا به PCOS می شود. 

درمان دارویی مشکلاتی که بدنبال تخمدان پلی کیستیک ایجاد میشود:

از عوارض تخمدان پلی کیستیک میتوان به دیابت کنترل نشده، چاقی، افزایش موهای زائد و ..... اشاره کرد. در اینجا درمان های دارویی این مشکلات گفته شده است:

 

درمان تخمدان پلی کیستیک

درمان مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به PCOS

در حدود 50٪ تا 70٪ از زنان مبتلا به PCOS در سن بالای 40 سال مبتلا به دیابت یا پیش دیابت خواهند شد. علاوه بر این ، آنها در معرض خطر دیابت حاملگی نیز قرار دارند که یک بیماری ناشی از اختلال در توانایی پردازش گلوکز (قند) در دوران بارداری است.

داروهای درمان و کنترل دیابت به طور مرتب برای کاهش گلوکز و انسولین در زنان مبتلا به PCOS بکار می رود. علاوه بر این ، اصلاح سبک زندگی ، از جمله ورزش روازنه و رژیم های غذایی کم چربی و عدم استفاده از قندهای تصفیه شده مانند قند و شکر یا انواع شیرینی جات و آب میوه های مصنوعی ، برای درمان و جلوگیری از دیابت مهم است.

گزینه های دارویی کنترل دیابت ناشی از PCOS عبارتند از:

  • گلوکوفاژ (متفورمین) ، که می تواند دیابت را کنترل کرده و به کاهش وزن کمک کند.
  • ویکتوزا ، یک داروی تزریقی است که برای کنترل انسولین و قند خون استفاده می شود.
  • پیوگلیتازون، یک داروی تزریقی است که برای کاهش قند خون بالا استفاده می شود.
  • Avandia ، یک داروی تزریقی از همان کلاس به عنوان یک پیوگلیتازون است و قند خون را کاهش می دهد.
  • Avandamet ، ترکیبی از روزیگلیتازون و متفورمین است

درمان افزایش وزن

تقریبا نیمی از زنان مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.  PCOS نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه کاهش وزن را نیز برای خانمها دشوارتر می کند. علاوه بر ورزش و رژیم غذایی ، بعضی اوقات از داروهای درمانی برای کمک به کاهش وزن استفاده می شود. با این حال این داروها عوارض جانبی قابل توجهی به همراه دارد و بهتر است از طریق روش های طبیعی مثل ورزش وزنتان را کم کنید.

داروهایی که برای این منظور تجویز می شوند عبارتند از:

  • اورلیستات یا زنیکال ، دارویی است که می تواند مانع از جذب چربی شود.
  • Qsymia (فنترمین / توپیرامات) ، یک سرکوب کننده اشتها می باشد.
  • لورکاسرین، یکی دیگر از سرکوب کننده های اشتها می باشد.
  •  (نالترکسون / بوپروپیون) ، که می تواند هوس غذایی و پرخوری را مهار کند.
  • ساکسندا  ، برای درمان مقاومت به انسولین و چاقی استفاده می شود.
  • اینوزیتول ، یک مکمل طبیعی همراه با کاهش وزن در زنان مبتلا به PCOS است.

درمان هیپرآندروژنیسم

زنان مبتلا به PCOS معمولاً سطح بالایی از هورمونهای مردانه (آندروژن) از جمله تستوسترون را دارند که به آن هیپراندروژنیسم گفته می شود. اعتقاد بر این است که حداکثر 90٪ از زنان مبتلا به PCOS  به  هیپر اندروژنیسم مبتلا می شوند. برای درمان این حالت داروهای ضد آندروژن با مسدود کردن سنتز این هورمون ها و به حداقل رساندن ویژگی های ثانویه مردانه از جمله هیرسوتیسم (موهای زائد صورت و بدن) یا ریزش مو تاثیر مناسبی بر خانم های مبتلا دارند.

گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

  • آلداکتون (اسپیرونولاکتون) ، دارویی ادرارآور که دارای اثرات ضد آندروژنیک است.
  • کرم آمبولوریتین (وانیقا) ، یک نوع کرم موضعی است که برای جلوگیری از رشد موهای زائد مردانه استفاده می شود
  • فیناستراید ، برای درمان ریزش مو در زنان مبتلا به PCOS استفاده می شود

علاوه بر تغییر در رشد مو ، تولید بیش از حد آندروژن می تواند منجر به ایجاد آکنه نیز بشود. این عارضه نیز معمولاً با کرم های موضعی که شامل بنزوئیل پراکسید ، اسید سالیسیلیک ، رتینوئیدها یا آنتی بیوتیک ها است ، درمان می شود.

سخن آخر

برای مقابله با علائم PCOS ، باید با پزشک خود همکاری کنید و کاملا توصیه ها و دستورالعمل های دارویی را بصورت منظم انجام دهید. به دلیل شرایط  دیگرسلامتی و جسمانی شما ، تداخلات دارویی و سایر عوامل ممکن است برخی از داروهای گفته شده یا تجویز شده توسط پزشک برای شما مناسب نباشد و ناراحتی هایی را برایتان ایجاد کند. در این حالت باید به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی شما را تغییر دهد.

[collapse id=2560]

منبع: سلامت بانوان اوما

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.