ماه نهم بارداری از هفته چندم شروع میشه؟

در این وبلاگ کلی مطلب سودمند در مورد سلامت خانومها در دوره های مختلف با شما به اشتراک میگذارم

ماه نهم بارداری از هفته چندم شروع میشه؟

۱۴۷ بازديد

دوران بارداری دوران پیچیده ای است که چه قبل از آن و چه در حین بارداری و بعد از آن هزاران سوال در ذهن یک مادر مسئولیت پذیر شکل می گیرد و دائما به دنبال این است که بهترین پاسخ ها را برای آن سوالات پیدا کند و از خودش و نوزاد دلبندش به بهترین نحو مراقبت کند. یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن یک مادر باردار ایجاد شود این است که ماه نهم بارداری از هفته چندم شروع می شود تا بتواند به درستی برای زایمان آماده شده و برنامه ریزی کند. در این مقاله گروه سلامت اوما به طور کامل به این سوال پاسخ می دهد.

حاملگی چند هفته است؟

یک بارداری طبیعی حدود 40 هفته یا 9 ماه یا 280 روز طول می کشد. باید به این نکته توجه کنید که شروع بارداری شما زمانی نیست که متوجه بارداری می شوید یا تست بی بی چک مثبت می شود بلکه شروع بارداری از اولین روز از آخرین پریودی شما قبل از بارداری است. طبق آمار پزشکی حدود 30 درصد حاملگی ها 40 هفته کامل طول می کشد و ما بقی اگر جز استثنائات و زایمان های زودرس نباشد بین 39 الی 41 هفته به طول می انجامد. 

سه واژه رایج در دوران بارداری

1- هفته

هفته های بارداری شما از اولین روز آخرین پریودی شما حساب می شود. تمام اعمال مامایی و پزشکان مثل زمان زایمان، زمان سونوگرافی و ... بر مبنای "هفته" هست. پس سعی کنید همیشه از اول سن بارداری تان را براساس "هفته " یاد گرفته و بیان کنید."سن واقعی جنینی " نیز همیشه دو هفته عقب تر از سن بارداری و بر اساس تاریخ پریود می باشد . مثلا، خانمی که در هفته 42 بارداری به سر می برد، سن جنینی اش 40 هفته است. یعنی از لقاح 40 هفته و 10 روز گذشته و بارداری به اتمام رسیده است.

2- سه ماهه

کل بارداری از روز اول بعد از پریود آخر ، 42 هفته است که  به طور قراردادی به سه تا تریمستر یا سه دوره سه ماه یعنی سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم شده است.

3- ماه 

تقسیم بندی بصورت "ماه" برای ماما و پزشک ارزش بالینی ندارد و فقط جهت اطلاع شما و اینکه بتوانید اطلاعات مربوط به هر دوره را بهتر یاد گرفته و رعایت نمایید محاسبه می شود. زیرا هر دوره یک سری شرایط و عوارض مخصوص به خودش را دارد که هر مادر بارداری باید نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد. ولی هم چنان یادتون باشه که ارزش "ماه" خیلی کمتر از " هفته " ست و ما اصلا با سیستم "ماه چندم بارداری" کاری نداریم. پس موقع شرح حال دادن، فقط  هفته ها در ذهنتون باشه.

در هر سه ماهه چند هفته وجود دارد؟

در هردوره  سه ماهه 13 یا 14 هفته وجود دارد.

چند دوره سه ماهه در بارداری وجود دارد؟

همان طور که گفتیم سه دوره سه ماهه در هر بارداری وجود دارد: سه ماهه اول بارداری، که حدود یک تا 14 هفته طول می کشد؛ سه ماهه دوم بارداری، که از حدود هفته 14 تا 28 ادامه می یابد؛ و سه ماهه سوم بارداری، که از حدود هفته 28 تا هفته 42 ادامه دارد.

آیا بارداری 9 ماه است یا 10 ماه؟

گاهی مادران باردار بین اعدادی که ما اعلام می کنیم سرگردان می شوند و این سوال برایشان پیش می آید که اگر بارداری 9 ماه است باید 36 هفته طول بکشد و اگر 40 هفته طول می کشد به این معنی است که بارداری 10 ماه است نه 9 ماه!!! اما باید برای محاسبه بارداری به این نکته توجه داشته باشید که از نظر ما چهار هفته 28 روز است اما ماه های طبیعی 30 یا 31 روزه است پس اگر از روی تقویم خودتان می خواهید حساب کنید هر ماه شمسی را برابر با 4.3 ماه بارداری در نظر بگیرید تا درست شود و گیج نشوید. همچنین یادتان باشد که طول دوران بارداری برای هر شخص می تواند متفاوت باشد.

 

5564-2

ماه نهم بارداری از هفته چندم شروع میشه؟

در نمودار محاسبه ماه بارداری هفته ها و ماه های بارداری به صورت جدا مشخص شده است:

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

توجه توجه:

چون یک بارداری  طبیعی و کامل برابر با 9 ماه و 10 روز است، یعنی می شود 38 هفته و 4 روز + 10 روز که همان 40 هفته کامل است.

چگونه می توانم بدانم اکنون در کدام هفته از بارداری قرار دارم؟

مثلا دکتر شما می گوید شما 15 هفته باردار هستید، اما از طرفی هم به شما گفته می شود در هفته 16 قرار دارید و این موضوع شما را کمی گیج کرده است. کدام درست است؟

پاسخ کوتاه: هر دو. در هر دو مورد، تاریخ رسمی شما یکسان است و وقتی گفته می شود شما در هفته 16 بارداری هستید به این معنی است که شما 15 هفته و چند روز از حاملگیتان را با موفقیت پشت سر گذاشته اید. پانزده هفته کامل شده است، اما در هفته 16 هستید و هنوز هفته 16 پر نشده است. به همین دلیل گفته می شود که شما 15 هفته باردارید و در هفته 16 قرار دارید. برای هفته های دیگر نیز به همین ترتیب مشخص می شود. 

پس چگونه می توانم تاریخ زایمان را محاسبه کنم؟

تاریخ بارداری با استفاده از شمارش روزها از اولین روز آخرین دوره قاعدگی به جای زمان بارداری محاسبه می شود. بنابراین سعی کنید اولین روز از LMP یعنی آخرین قاعدگی خود قبل از بارداری را به یاد داشته باشید و 40 هفته به آن اضافه کنید.

چرا بارداری از آخرین پریودی شما محاسبه می شود؟

زیرا شما نمی توانید لحظه دقیق تخمک گذاری را مشخص کنید. همچنین زمانی که اسپرم وارد واژن می شود، به مدت سه تا پنج روز منتظر می ماند تا تخمک پس از ورود به واژن بارور شود و تخمک را می توان تا 24 ساعت بعد از تخمک گذاری هم بارور کرد.

سخن آخر

همان طور که گفتیم اینکه شما در ماه چندم بارداری هستید از نظر پزشکی اهمیت چندانی ندارد و برای پزشک این مهم است که شما در هفته چندم بارداری قرار دارید. ماه بارداری فقط به شما کمک می کند تا انتظار راحت تر شده و یا خوشحال باشید که برخی عوارض از بین می روند. مثلا در سه ماهه دوم بارداری بیشتر عوارض ابتدایی مثل حالت تهوع و تکرر ادرار از بین خواهند رفت.

[collapse id=2590]

منبع: سلامت بانوان اوما

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.